ul. Oliwska 135, Chwaszczyno

Katarzyna Miotk

Notariusz

Umowa o dożywocie

Umowa dożywocia polega na tym, że właściciel nieruchomości będący osobą fizyczną zobowiązuje się przenieść własność nieruchomości, w tym lokalu na rzecz nabywcy (zobowiązanego), który w zamian zobowiązuje się zapewnić zbywcy albo wskazanej przez niego osobie bliskiej (dożywotnikowi) albo też łącznie zbywcy i jego osobie bliskiej dożywotnie utrzymanie.

Prawa dożywotnika wygasają wraz z jego śmiercią.

Zakres i rodzaj dożywotnich świadczeń ustalają strony w umowie sporządzanej przed notariuszem. W braku odmiennej umowy między stronami Zobowiązany (nabywca) ma obowiązek dokonywać świadczeń określonych w art. 908 §1 Kodeksu cywilnego:

„Jeżeli w zamian za przeniesienie własności nieruchomości nabywca zobowiązał się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie (umowa o dożywocie), powinien on, w braku odmiennej umowy, przyjąć zbywcę jako domownika, dostarczać mu wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła i opału, zapewnić mu odpowiednią pomoc i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawić mu własnym kosztem pogrzeb odpowiadający zwyczajom miejscowym”.

Zobowiązany powinien zapewnić dożywotnikowi takie utrzymanie, żeby potrzeby dożywotnika zostały w całości zaspokojone.

Na podstawie umowy o dożywocie notariusz składa wniosek o ujawnienie prawa dożywocia w księdze wieczystej.

Przedmiotem umowy o dożywocie może być każda nieruchomość: gruntowa, budynkowa lub lokalowa (lokal stanowiący odrębną własność) jak i prawo wieczystego użytkowania gruntu.

Natomiast spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jest prawem rzeczowym ograniczonym i nie może stanowić przedmiotu umowy o dożywocie.

Zrzeczenie się dożywocia

Dożywotnik posiada uprawnienie do jednostronnej rezygnacji z korzystania ze świadczeń przewidzianych w umowie o dożywocie, wówczas gdyby świadczenie to straciło dla niego znaczenie. Przy czym tego rodzaju rezygnacji nie należy utożsamiać z rozwiązaniem umowy o dożywocie, dopuszczalności której sprzeciwia się szczególna regulacja art. 913 § 2 KC, lecz działaniem w ramach przysługującej wierzycielowi swobody dysponowania przysługującym mu uprawnieniem. W konsekwencji tego rodzaju rezygnacja nie niweczy skuteczności przeniesienia nieruchomości i nie rodzi roszczenia o jego powrotne przeniesienie.

Opłaty

Wszelkie informacje dotyczące umowy o dożywocie (dokumenty, opłaty) możecie Państwo uzyskać nieodpłatnie w czasie spotkania informacyjnego (ul. Oliwska 135, budynek przy rondzie, wejście z tyłu budynku) lub telefonicznie (506 900 789) oraz mailowo (kancelaria@notariusz-miotk.pl).

tel. kom.: +48 506 900 789
tel.: +48 58 585 90 29
e-mail: kancelaria@notariusz-miotk.pl

ul. Oliwska 135